Die Algemene Sinode se skokbesluit om praktiserende homoseksuele predikante tot die bediening toe te laat, het 'n diepe teologiese verskeurdheid binne die NG Kerk blootgelê. Dis 'n keuse tussen gewiligheid aan die tydsgees of gehoorsaamheid aan die Skrif. Daar is wel sekere pogings om die sinodebesluit as gehoorsaamhed aan die Skrif aan die publiek te verkoop. Dit mag dalk vir sommiges geloofwaardig klink (en ek wil ook nie te kenne gee dat almal wat die besluit steun, nie respek het vir die Bybel nie), maar dis duidelik ook nie waar dat slegs die Skrif 'n faktor in die besluit was nie.
Prof. Johan Janse van Rensburg wys in 'n antwoord op Prof Hermie van Zyl se rubriek* in die VOLKSBLAD duidelik uit dat die Algemene Sinode nie kan aanspraak maak dat hulle by die Sola Scriptura beginsel gehou het nie.
Lees hieronder Prof. Janse van Rensburg se brief in die Volksblad :
Die willekeur waarmee korrespondente oor die Skrif en
homoseksualiteit skryf, wil ’n mens laat huil.
Die skrywe van kollega Hermie van Zyl is egter ’n
ander saak. Sy vorige bydrae het my genoop om kommentaar ter wille van
kollegialiteit te weerhou. Die jongste bydrae in Woord en Perspektief (10/11)
laat my geen ander keuse as om te reageer nie.
Dit is al ’n bietjie uitgedien om die
Kopernikaanse omwenteling (korrektief op die Bybelse beeld van ’n aarde wat
plat is) as bewys aan te voer dat die kerk ook vroeë wetenskaplike navorsing
verwerp het.
Daar is ’n groot verskil. Copernicus se navorsing
was op wetenskaplike feite gegrond. Geen wetenskaplike sal vandag daarvan
verskil nie.
Maar met die Skrifinterpretasie oor
homoseksualiteit is dit eenvoudig anders. Die nuwe wetenskaplike ontwikkeling
wat na bewering ’n ander betekenis aan die sogenaamde anti-gaytekste gee, is
op teorieë gegrond wat nie deur alle wetenskaplikes gesteun word nie.
As die hermeneutiek wat prof. Hermie en die sinode
voorstaan, so wetenskaplik is, waarom is daar ander wetenskaplikes soos prof.
Jan du Randt (SA) en William Lane Craig (VSA), om net twee van ’n hele rits
gesiene eksegete te noem, wat nie hierdie sogenaamde nuwe wetenskaplike insigte
onderskryf nie? Wêreldwyd is daar wetenskaplikes wat nie met die
Skrifverklaring van die sinode saamstem nie.
Prof. Hermie voer aan dat die sinode net soveel op
die sola Scriptura-beginsel (die Skrif alleen) aanspraak kan maak. Gegrond op
die ervaring van talle wat daar teenwoordig was, blyk dit dat die Skrif nie die
enigste norm was nie, maar dat buite-Bybelse getuienis en emosionele
manipulasie ’n groot rol gespeel het.
Die taakspan se verslag aan die sinode het ’n hele
afdeling oor buite-Bybelse motivering vir die aanvaarding van
selfde-geslagverhoudings.
Trouens, Hermie se betoog steun ook op
buite-Bybelse argumente.
Hermie verwys na “onomkeerbare
kern-homoseksualiteit”, bedoelende dié wat só gebore is. Dit word dan ’n soort
natuurlike teologie wat Bybelse beginsels kan korrigeer.
Die waarheid is egter dat ’n gay-geen nog nie
gevind is nie en nie deur navorsing bevestig kon word nie. Ook hier ly die
beweerde wetenskaplike insigte aan gebrekkige integriteit.
Die poging om die nuwe interpretasie van die Skrif
wetenskaplik te regverdig, slaag eenvoudig nie.
Prof. Johan Janse van Rensburg
*Prof Hermie se skrywe:
Die gay-besluit en
sola Scriptura
DIE besluit van die NG Kerk om praktiserende
homoseksuele toe te laat tot die kansel en die kerklike bevestiging van
verbintenisse van liefde en trou, het ’n hewige polemiek ontketen. In hierdie
debat word die slagspreuk sola Scriptura telkens gebruik, veral deur hulle wat
die besluit teenstaan.
Sola Scriptura beteken “(deur) die Skrif alleen” en dateer uit die tyd van die
kerklike reformasie in die 16de eeu. Die hervormers het dit gebruik in hul
stryd teen die Roomse Kerk om te sê dat die pous en die tradisies van die kerk
ondergeskik is aan die Woord van God. Die Skrif alleen – nie die pous of
tradisie nie – bepaal wat gesagvol is vir leer en lewe.
Hieruit vloei ook verdere oortuigings voort, soos dat die Bybel onfeilbaar is
in sy uitsprake oor sake van geloof en lewe, dat dit duidelik en genoegsaam is
in sy heilsbedoeling, dat dit homself interpreteer wanneer Skrif met Skrif
vergelyk word, en dat elke gelowige, gelei deur die innerlike verligting van
die Heilige Gees, direkte toegang tot die Woord van God het.
Hulle benodig nie geleerdes of die kerk se verduideliking om dit te verstaan
nie.
Toegepas op die gay-debat beteken dit dat die Skrif se uitsprake teen
homoseksualiteit helder en duidelik is. Ons het geen verduidelikings nodig nie.
Enige poging om iets anders te sê as wat daar staan, ondergrawe die gesag van
die Skrif.
Gesonde uitlegbeginsels van die Bybel, soos oor tyd heen ontwikkel, het egter
nog altyd gesê dat die sola Scriptura-beginsel nie op ’n klakkelose manier
aangewend kan word nie, veral nie wanneer daar ’n klaarblyklike spanning tussen
die Bybelse en hedendaagse wêreldbeeld ontstaan nie. Anders bevind die kerk hom
later op ’n eiland van ongeloofwaardigheid.
’n Voorbeeld: Om vandag daarop te staan dat die aarde plat, stewig op sy pilare
gegrondves en onwankelbaar is, net omdat die Bybel dit duidelik sê (1 Sam. 2:8;
Ps. 93:1), maak jouself nie net belaglik nie, maar ondergrawe juis so die Bybel
se gesag.
Dié voorbeeld is nie so onskuldig nie. Vandag aanvaar ons ’n ronde aarde en ’n
heliosentriese sonnestelsel as vanselfsprekend, maar toe die moderne wetenskap
nog in sy kinderskoene gestaan het, het die kerk dié nuwe insigte hewig
teengestaan – op grond van die Bybel!
Gelowiges moet dus naas die Skrif as bron van gesag, ook die getoetste insigte
van die natuurwetenskap as gesagsbron vir leer en lewe erken. Skrif en natuur
staan nie prinsipieel teenoor mekaar nie, want die God van die Bybel is ook die
God van die natuur. Hy is immers die Skepper van alles. Die vraag is net hoe
ons die gegewens van albei met mekaar in verband moet bring. Dis nie altyd ’n
maklike taak nie, soos nou blyk in die gay-debat.
Van tyd tot tyd kom daar nuwe insigte op die tafel wat die kerk dwing om weer
met nuwe oë na die werklikheid te kyk.
En dis al lank dat die kerk gekonfronteer word met die verskynsel van
onomkeerbare kern-homoseksualiteit, en dat daar gelowiges met so ’n oriëntasie
is wat ’n tuiste in die kerk soek. Hulle wil nie losbandig en buite die kerk
lewe nie, maar as belydende Christene en volle mense hul plek in kerk en
samelewing inneem.
Wat verder vir die kerk duidelik geword het, is dat die tekste wat oënskynlik
anti-gay is, eintlik nie veel hiermee te doen het nie, maar wel degraderende en
afbrekende homoseksuele praktyke afwys. Hierbenewens dring die Skrif ons
daartoe om insluitend te werk te gaan, ook ten opsigte van hulle wat na ons
mening “teen-natuurlik” is.
Die sola Scriptura-beginsel stel dus nie erkende uitlegbeginsels buite werking
nie, maar sluit dit in. Die punt is: Sola Scriptura is nie net die prerogatief
van téénstanders van die NG Kerk se besluit nie, maar ook van die vóórstanders
daarvan.
Baie dankie vir die plasing - ook op Twitter. Hierdie boodskap MOET gehoor word: die gesag van die Skrif, die Woord van God, is in gedrang!
AntwoordVee uit